Hej alle læsere i dag vil jeg fortælle lidt om hvordan et kursus i undervisningsteknik har gjort mig til en meget bedre underviser, hvilket nok ikke var sket foruden kurset i undervisningsteknik.
Da jeg som professionel musiker igennem en lang karriere som klaverspiller igennem 20 år, var blevet træt af at rejse til udlandet og sove på diverse hoteller for at spille koncerter, besluttede jeg mig for at jeg gerne ville begynde at undervise andre i at spille klaver. Så jeg på den måde kunne tilbringe mere tid sammen med min familie, da jeg grundet mit arbejde igennem en årrække har, skulle rejse verden rundt, og derfor ikke haft nær så meget tid sammen med min familie, som jeg godt kunne havde ønsket mig. Selvom jeg har nydt at rejse og se verden og besøge steder som jeg nok aldrig ville have kommet til at se, hvis det ikke var for mit arbejde som klaverspiller.
Dog mente jeg at tiden var inde til at trække mig tilbage og i stedet begynde at undervise. Jeg fik hurtigt et job i som gymnasielærer hvor jeg skulle undervise i musik. Dog gik mine første mange undervisningstimer slet ikke som jeg havde forventet mig, selvom jeg havde en årelang erfaring med at spille musik og en særdeles bred faglig viden som jeg havde tilegnet mig igennem mange års studier på Det Kongelige Danske Musikkonservatoriet, kunne jeg simpelthen ikke finde ud af at udføre en velkvalificeret undervisning, således at mine elever fik en god og faglig undervisning.
Et kursus i undervisningsteknik var svaret
Derfor besluttede jeg i fællesråd med skolens rektor at det ville være bedst hvis jeg blev sendt på et kursus i undervisningsteknik, da der jo ikke kunne være nogen som helst tvivl om mine faglige kvalifikationer og kompetencer.
Kurset i undervisningsteknik var særdeles inspirerende da jeg lærte en hel masse, som jeg slet ikke havde kendskab til, og som jeg i dag nok ikke ville kunne undervise foruden. Jeg lærte bl.a. hvad der skal til for at skabe en inspirerende og relevant undervisning, hvilket jeg slet ikke havde skænket en tanke at undervisningen også skulle være inspirerende og motiverende, selvom det for de fleste undervisere er en selvfølge, så havde jeg dog igennem en lang og professionel karriere og med min baggrund fra musikkonservatoriet en helt anden vinklen på hvordan undervisning skal være, hvor jeg primært gik op i det faglige og teoretiske.
Retorik og kropsprog
Herudover lærte jeg på kurset i undervisningsteknik også noget om motivationsteknikker, håndtering af besværlige elever, præsentationsteknik, og retorik og kropssprog. Her vil jeg især påpege præsentationsteknik, retorik og kropsprog som nogle essentielle værktøjer jeg fik kendskab til da vigtigheden af disse værktøjer ikke kan understreges tydeligt nok. Mange undervisere i dag glemmer helt at hvordan de agerer i deres kropssprog, det kan nemlig gøre en stor forskel for elevernes læring hvis ens kropsprog er entusiastisk og energisk frem for monoton og kedeligt.
Derfor hvis du har en arbejdsstilling hvor du skal formilde læring og undervise elever, medarbejdere kursister så vil jeg stærk anbefale at tage et kursus i undervisningsteknik for at få de rette værktøjer til at blive en glimrende underviser.